close
ניווט
slider image slider image
הרשמה לחדשות ועדכונים

תוכנה לא חוקית: הכר את הסכנות

יום שני 16 יוני 2014

תוכנה לא חוקית: הכר את הסכנות

תוכנה לא נתמכת עלולה לגרום בעיות

מכל האתגרים שבניהול עסק קטן, הדבר האחרון שעליך לדאוג לו הוא אם במחשב שלך מותקנות תוכנות לא חוקיות.

עם זאת, כל שנה, מיליוני בתי עסק ואנשים בכל העולם משתמשים שלא ביודעין בתוכנות לא חוקיות שרכשו. ממחקר גדול שהתפרסם בשנת 2004 על-ידי ארגון ה- BusinessSoftware Alliance (BSA) עולה שיותר משליש מהתוכנות שהותקנו במחשבים בעולם בשנת 2003 היו תוכנות פירטיות.

זוהי בעיה יקרה, עם הערכות שפירטיות של תוכנות עולה ללקוחות - ולמשק הלאומי - סכומי כסף עצומים בשנה. כמה היא עולה לעסקים קטנים כמו שלך? בתור התחלה, אתה עלול לשלם עבור תוכנה שאינך יכול לעדכן, תוכנה שאין בה הגנות של אבטחה ואמינות האופייניות לתוכנה חוקית. בסופו של דבר, יהיה עליך לקנות שוב את אותה תוכנה כדי לקבל את התמיכה הדרושה לך כדי לאפשר פעולה חלקה של העסק.

היה חשדן כלפי תוכנת "מציאה"

כל אחד אוהב לבצע עסקה טובה. אך כאיש עסקים, לפני שתציע ללקוחותיך הנחה או מחיר מיוחד, בדוק את המספרים כדי לוודא שאתה מרוויח מהעסקה.

הגיוני לנהוג גם כאן באותה דרך כאשר אתה שוקל לרכוש תוכנה. לדוגמה, היה חשדן בקניית תוכנה מסוכנים בלתי מורשים באתרי מכירה פומבית באינטרנט. ה"עסקאות" שהם מציעים עשויות להיראות מושכות, אך אתה עלול לקנות שלא ביודעין תוכנה לא חוקית.

ארגון ה- BSA מציע דרך טובה לקבוע אם עסקה מסוימת טובה מדי כדי להיות אמיתית על-ידי חיפוש רשתות ארציות של חנויות מחשבים בקטלוגים או בפרסומות שבעיתונים. מאחר שרשתות אלה רוכשות בכמויות כה גדולות, הן יכולות לעתים קרובות להציע את המחירים הטובים ביותר. אם אתה נתקל בעסקאות שהן טובות בהרבה ממחירי הרחוב שמפרסמות הרשתות, עליך לחקור אם ה"עסקה" שאתה שוקל לבצע כוללת תוכנה בלתי חוקית.

למעלה

מדוע אתה נמצא בסכנה

ייתכן אף שלא שמת לב שמותקנת במחשב תוכנה בלתי חוקית. אחד העובדים העתיק אולי דיסק של חבר שלו או אולי רכשת מחשב אישי עם תוכנה לא חוקית. בין אם ידוע לך שהיא קיימת במחשבי החברה ובין אם לא, להחזקת תוכנה לא חוקית עלולות להיות השלכות במדינות מסוימות. כמו כן, ייתכן שמותקנת אצלך תוכנה נחותה שעלולה להציב סכנות אבטחה או שחסר בה קוד או שהיא מכילה קוד זדוני.

האם מי שמכר לך את התוכנה גם יתמוך בה? כאשר מדובר בתוכנה לא חוקית, לעולם אין לדעת.

מה באפשרותך לעשות:

אם אינך יודע אם אתה משתמש בתוכנה לא חוקית בעסק, להלן כמה צעדים שתוכל לנקוט:

1. בצע ביקורת תוכנה.השתמש בגיליון אלקטרוני פשוט וערוך רשימה של כלהמחשבים האישיים והשרתים ותעד את התוכנות המותקנות בכל אחד מהם. ציין אם יש לךרישוי מתאים וכן תעודות מקוריות לכל אחת מהן.

2. תקן אי התאמות..אם קבעת שיש לך תוכנה לא חוקית או שמותקנת במחשב שלךתוכנה שאינך בטוח לחלוטין שהיא חוקית, החלף אותה בתוכנה חוקית עם רישיון שתקבל אתתמיכת היצרנים, ותהיה ראויה לדרוגים ולעדכונים.

3. קבע מדיניות לעמידה בתנאי התוכנה.הסבר לכל העובדים את הסכנות הטמונותבשימוש בתוכנה לא חוקית, והבא לידיעתם שהתקנת תוכנה לא חוקית אסורה בתכלית האיסור. המשך לרשום רכישות תוכנה או עדכונים בגיליון האלקטרוני שיצרת במהלךהביקורת.

אם אתה משתמש במערכת Microsoft Windows XP, או win 7, תוכל גם ליטול חלק בתוכנית Windows Genuine Advantage של החברה, שתסייע לך לבדוק באופן אוטומטי את אותנטיות התוכנה. כמי שמשתתף בתוכנית Windows Genuine Advantage, אתה גם רשאי לבצע הורדות ולזכות בהטבות נוספות.